شنبه 08 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

به لیمو: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

به لیمو نیوشا

نام تجاری گیاه:

Lemon Verbena

نام علمی گیاه:

Lippia citriodora

تاریخچه و گیاهشناسی:

گیاه به لیمو با نام علمی Lippia citriodora از خانواده Verbenaceae، گیاهی بومی شیلی، پرو و آرژانتین است. این گیاه به سبب خواص دارویی و عطر و طعم مطبوعش به ایران وارد و در مناطقی از کشور توسط شرکتهای تولید کننده ی گیاهان دارویی به‌صورت محدود کشت شد. به لیمو را نخستین بار دریاسالاری فرانسوی در حدود سال 1767 میلادی به اروپا وارد کرد و گیاهشناسی فرانسوی به نام فیلیبرت کامرسون این گیاه را Aloysia triphylla نامید. این گیاه به افتخار ماریا لویزا ترزا دپارما (1819-1751) همسر پادشاه کارلوس چهارم و ملکه ی اسپانیا نام گذاری شد. به همین دلیل به لیمو در اسپانیا به نام یربا لویزا و در پرتغال به نام لوسیا- لیما شناخته می شود. این اسامی نخستین بار در سال 1784 در جلد اول کتاب گیاه شناسی به زبان اسپانیایی چاپ شدند.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) به لیمو

خواص به لیمو:

خواص به لیمو:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای به لیمو

لیمونن، نرال، ژرانیال، ژرانیل استات، بتاکاروفیلن، آلفاکورکومین، سابینن.

enlightenedدر مکزیک برگ های به لیمو را به صورت سرخ کرده مصرف می کنند. همچنین برگ های به لیموی خرد شده را به سبب معطر بودن، درست پیش از سرو به برنج پخته شده اضافه می کنند.

  • حداکثر دوز مجاز روزانه به شکل دمنوش 10 گرم است.
  • بالاترین حد مجاز مصرف روزانه پودر به لیمو 5 گرم است.

2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

هیچگونه خطرات سلامت یا عوارض جانبی در ارتباط با مصرف مناسب دوزهای درمانی تعیین شده شناخته نشده است.

بارداری و شیردهی

در حال حاضر درباره مصرف به لیمو در دوران بارداری و شیردهی اطلاعات کافی در دسترس نیست. از مصرف آن پرهیز کنید. 

مشکلات کلیوی

مقادیر زیاد به لیمو ممکن است کلیه ها را تحریک کند و بیماری کلیوی را بدتر نماید. اگر مشکلات کلیوی دارید از مصرف مقادیر زیاد آن پرهیز کنید.

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

تاکنون درباره ی تداخل دارویی خاص با به لیمو، اطلاعاتی به دست نیامده است.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • به لیمو به طور سنتی در درمان سوء هاضمه، نفخ، دردهای عصبی سرگیجه و علایم سرماخوردگی استفاده می شود.
  • برگ و سرشاخه ی گلدار این گیاه، محرک، ضد تشنج، پایین آورنده ی درجه ی گرما و تب در بیماریهای گوناگون است.
  • از برگ آن در رفع درد معده، تپش قلب، احساس صداهای مبهم در گوش و حالات عصبی و خستگیهای روحی- روانی استفاده می شود.
  • به لیمو در ردیف بهترین داروها برای تقویت معده است که بهتر است همیشه به صورت دم کرده مصرف شود.

برخی سوالات متداول درباره به لیمو

به لیمو گیاهی است که اغلب برای تهیه دمنوش استفاده می‌شود و به دلیل طعم مرکباتی و فواید بالقوه برای سلامتی محبوب است.

  • به لیمو و فشار خون: برخی از مطالعات نشان داده‌اند که به لیمو به‌دلیل داشتن ترکیبات فلاوونوئیدی توانایی کاهش فشار خون دارد. با این حال، بیشتر تحقیقات در این زمینه در مراحل مقدماتی است و برای ایجاد ارتباط قطعی بین مصرف به لیمو و تنظیم فشار خون به مطالعات دقیق‌تری نیاز است.
  • به لیمو و قند خون: براساس مطالعه‌ای روی موش‌‍‌ها، عصاره آبی برگ‌های به لیمو سطح قند خون را کاهش می‌دهد.
  • دمنوش به لیمو برای خواب: کیفیت خواب می‌تواند تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله استرس، سبک زندگی و رژیم غذایی باشد. پرداختن به این عوامل در بهبود خواب مهم هستند. برخی از دمنوش‌های گیاهی ازجمله دمنوش به لیمو دارای اثرات آرام‌بخش خفیفی هستند که ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشند.
  • دمنوش به لیمو برای کبد چرب: بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) که با ذخیره چربی در سلول‌های کبد مشخص می‌شود، ارتباط نزدیکی با «مقاومت به انسولین» دارد. بنابراین، بهبود مقاومت به انسولین یکی از اقدامات درمانی مهم برای درمان NAFLD است. طبق نتایج مطالعه‌ای، مصرف جوشانده به لیمو باعث کاهش مقدار گلوکز خون، سلول‌های چربی‌ساز و مقاومت به انسولین می‌شود. در نتیجه برای بهبود بیماری کبد چرب غیرالکلی مفید است.
  • به لیمو برای سرماخوردگی:  نوشیدن دمنوش‌های گیاهی هنگام سرماخوردگی، میتواند گلو درد و احتقان را تسکین دهد. علاوه بر این، هیدراته ماندن (به عبارت ساده‌تر رساندن آب کافی به سلول‌های بدن) در هنگام سرماخوردگی مهم است و دمنوش های گیاهی می‌توانند در مقدار مایعات مصرفی شما نقش داشته باشند. همچنین، مطالعات اثبات کرده‌اند که گیاه به لیمو دارای خاصیت ضدباکتری است.
  • به لیمو و قاعدگی: به لیمو شدت علائم سندروم پیش از قاعدگی مانند اضطراب، تحریک‌پذیری و افسردگی را کاهش می‌دهد.

* در طول قاعدگی، برخی از افراد نسبت به برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها حساسیت بیشتری دارند. بنابراین، ضروری است که نحوه واکنش بدن خود را به دمنوش به لیمو یا هر دمنوش دیگر در این دوران بررسی کنید.

طبق مطالعات علمی، پلی‌فنول‌های گیاه به لیمو برای درمان چاقی مؤثر هستند. همچنین مصرف این گیاه همراه با چای ترش به کاهش وزن، اندازه دور شکم و درصد چربی بدن در افراد دارای اضافه وزن کمک قابل‌توجهی می‌کند.

yes برای این منظور می‌توانید دمنوش خالص به لیمو نیوشا و دمنوش خالص چای ترش نیوشا را همزمان در یک فنجان دم بگذارید.

دمنوش لیمو به‌طور کلی در صورت مصرف در مقادیر متوسط برای اکثر افراد بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، گروه‌های خاصی از مردم باید از مصرف دمنوش به لیمو خودداری کنند یا مصرف آن را محدود کنند:

broken heart دمنوش به لیمو در بارداری: اطلاعات محدودی در مورد بی‌خطر بودن دمنوش به لیمو در بارداری وجود دارد. توصیه می‌شود زنان باردار از مصرف آن اجتناب کنند یا قبل از نوشیدن دمنوش به لیمو با پزشک خود مشورت کنند.

broken heart افراد مبتلا به آلرژی: افرادی که به گیاهان خانواده شاهپسندیان (Verbenaceae) (که شامل به لیمو هم می‌شود) حساسیت دارند، ممکن است واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش یا مشکل در تنفس را تجربه کنند. اگر به گیاهان این خانواده آلرژی دارید، بهتر است از نوشیدن دمنوش به لیمو خودداری کنید.

broken heart افراد مبتلا به اختلالات کلیوی: اعتقاد بر این است که به لیمو باعث مشکلات سلامتی در افراد مبتلا به مشکلات کلیوی می‌شود. افراد مبتلا به اختلالات کلیوی یا سابقه سنگ کلیه باید مصرف دمنوش به لیمو را محدود کنند.

broken heart افراد مبتلا به فشار خون پایین: دمنوش به لیمو فشار خون را کاهش می‌دهد. اگر در حال حاضر فشار خون پایین دارید یا از داروهایی برای کاهش فشار خون استفاده می‌کنید، نوشیدن بیش از حد این دمنوش ممکن است باعث افت شدید فشار خون‌تان شود.

اگر نگرانی‌ها یا شرایط سلامتی خاصی دارید، همیشه قبل از استفاده از دمنوش‌ها یا مکمل‌های گیاهی جدید، از جمله چای به لیمو، با یک پزشک واجد شرایط مشورت کنید.

مقالات مرتبط

منابع